Forholdsregler for at undgå sygedage


Vi har aldrig haft mere sygefravær end i dag, og det koster samfundet på den anden side af 50 mia. kroner årligt. På samme tid koster det også mange studerende på det faglige niveau. Dette kan tilskrives mange ting. Det er selvfølgelig et problem i det store billede. Men også for den enkelte borger er det et problem. Flere går ned med stress og lider af store søvnproblemer. Hvis du er en af dem, der til tider lider af sygdom, bør du læse her og få tips til, hvilke tiltag du kan gøre brug af for at mindste problemet.

Kroppen er lavet til at blive brugt

Rigtig meget sygefravær stammer fra smerter i led og muskler. Meget af vores arbejde foregår i dag i meget stillestående tilstand. Hvis du ikke bruger din krop, kan du hurtigt oparbejde myoser i nakken, smerter i lænden og andre steder. Sørg derfor for at bevæge dig nok. Det behøver på ingen måde at være det helt store træningsprogram. Det er bevist, at mellem 15-30 minutter om dagen gør en stor forskel. Det kunne for eksempel være at tage cyklen på arbejde eller på studie i stedet for bilen eller offentlig transport.

Stress af med meditative tiltag

Man er i dag hele tiden online og har tit gang i flere projekter på en gang. Sørg derfor for at koble af mindst en gang om dagen. Det kan være for eksempel være ved at dyrke yoga eller ved at meditere. En anden efterhånden glemt kunstart er hækling. Når du hækler får du fornøjelsen af dykke helt væk i dit eget sind samtidig med, du rent faktisk kreerer noget. Sørg for at have et stort udvalg af hæklegarn så kun din fantasi sætter grænser for, hvad du skal lave, samt at have en rigtig god og behagelig stol at sidde i, mens du arbejder.

Opsøg jævnligt din tandlæge

Indtil man var atten år, var det gratis at gå til tandlægen, og man var der derfor ofte. Efter man er blevet vokset, går man desværre ofte fra klinikken et fattigere menneske, og det har kostet på antallet af tandlægebesøgende i Danmark. Tallet lå sammenlignet med mange andre lande i forvejen lavt, og det har resulteret i, at rigtigt mange lider af voldsomme tandsmerter.

Faktum er dog, at de dyre regninger fra tandlægning ofte først bliver en realitet, hvis du negligerer besøgene over en længere periode. Så længe du med jævn mellemrum tager derhen, består besøget som regel bare en mundskylning og lidt fremtidig rådgivning.

Hank derfor op i dig selv og bestil en tid en af de kommende dage. Hvis du, som mange jo gør, bor inde i byen, kan det jo med fordel være tandlægerne på Frederiksberg, du vælger som din faste tandlæge fremover.

Optimer din søvnrytme

Rigtig manges kroppe og immunsystem er presset på grund af alt for lidt søvn. Dette resulterer ofte i ekstra sygedage. Der er mange ting, du kan gøre for at imødekomme dette. Vigtigst af alt er at oparbejde en fast søvnrytme. Hvis du går i seng på samme tid hver dag, lærer kroppen at vænne sig til, hvornår det er tid til at sove. Faste ritualer inden du skal sove, hjælper hertil. Det kan være at koble hjernen fra med en bog eller at lytte til afslappende musik.

Undgå så vidt muligt skærme, da lyset herfra og de mange tilhørende sanseindtryk stimulerer din hjerne til at tro, at du stadigvæk er aktiv. Endnu mere lavpraktisk skal du sørge for at danne rammerne for et godt indeklima. Det kan for eksempel gøres, ved at lufte ud i soveværelset timerne inden du skal sove – eller ved at støvsuge jævnligt så dine vejrtrækningsmuligheder er optimale.

Disse tiltag medfører ikke bare, at du får færre sygedage og sparer samfundet penge, men medvirker også til, at du har det bedre og er mere tilpas i din krop, de dage hvor du rent faktisk er rask. Sørg for derfor at imødekom så mange af de ovenstående forslag som muligt.