Sådan laver du en social media strategi


Der er næppe nogen, der i dag kommer uden om at bruge de sociale medier, hvad enten det er til privatlivet eller i den professionelle sfære.

For virksomheder er der ekstraordinær værdi i at vide hvordan, hvornår og hvorfor man ønsker at positionere sig på de sociale medier med en social media strategi. En strategi for dig selv og din selvpromovering på internettet kan dog også hjælpe dig til at få et reelt job, hvor du arbejder med sociale medier.

Trin for trin

De sociale medier er for virksomheder et virtuelt butiksvindue, hvor virksomheder kan pleje deres forhold til eksisterende kunder samt indhente nye, potentielle kunder. For at tiltrække sig opmærksomhed, bliver man også nødt til at gøre en indsats. Med en strategi for de sociale medier planlægger du alt det, du gerne vil opnå og bruger strategien som rygrad for de handlinger, du udfører og de ideer, du sætter i verden. 

  • Tag et kig på, hvad du gør på de sociale medier i dag. Hvilke platforme opererer du på og hvilken type af indhold deler virksomheden? Hvor ofte udsender i indhold? Skriv det ned. Du skal nemlig bruge det til at sammenligne med andre og din fremtidige performance.
  • Hvad laver dine konkurrenter egentligt på de sociale medier? Tag et kig ud af boksen og find ud af, hvad der virker for andre.
  • Nedsæt nye mål, der passer til det, virksomheden ønsker at opnå. Det kan være flere følgere, større omsætning, højere kundeloyalitet eller noget helt andet. Du kan følge S.M.A.R.T-modellen til at nedsætte dine mål.
  • Når du har målene på plads, og ved hvordan de sociale medier har performet indtil nu, kan du nedfælde nye mål. Mål på de sociale medier er typisk et vist antal følgere, engagements, impressions eller klik. Husk en tidsramme, så målet bliver håndgribeligt.
  • Lav et missionsstatement til dine sociale medier. Du kan printe det ud og hænge det et sted, hvor du ser det hver dag.
  • Forstå dine følgere. På de fleste sociale medier kan du se dine følgeres demografiske oplysninger. Når du ved, hvem du taler til, kan du nemlig lave det bedst optimerede indhold på dine sociale medier.
  • Lav en indholdsplan og sørg for at udsende veludarbejdet og gennemtænkt indhold kontinuerligt.

Andre gode råd

Husk, at det er normalt at lave fejl. Den første periode vil derfor være en testperiode, hvor du finder ud af, om den research du har lavet, er grundig nok, og om det indhold, du producerer, er relevant og drivende nok.

Hvis ikke selv du kan lave grafikker, findes der masser af guides på internettet, der kan hjælpe dig godt på vej. Der findes også et utal af services, som Canva, hvor du med drag-and-drop kan kreere dine egne grafikker til dit indhold.

At lave, vedligeholde og udføre din strategi på de sociale medier, skal selvfølgelig ikke tage hele din arbejdsdag. Du kan derfor samle det hele under ét tag og bruge forskellige former for software til udarbejdelse, planlægning og postering samt indsamling af data om dine opslag.