Sådan får du mere overskud på studiet


Du kender det sikkert: Du kommer hjem efter en lang dag på skolebænken, og derhjemme venter der både opvask, rengøring, et misset opkald fra mormor og 87 siders læsestof, du egentlig også burde få styr på. Hvad gør du? Du smider dig på sengen og ser Netflix i et håb om, at alle gøremålene på magisk vis klarer sig selv. Det er imidlertid lidt for sjældent, det sker, og vil du have mere overskud til at klare alle de praktiske ting, samtidig med at du klarer dig godt på studiet, skal du derfor læse med her.

Sørg for at få motion

Det kan umuligt komme som et chok for nogen, at man får mere energi og overskud af at holde sig sund og rask. Det gælder ganske enkelt, at fører du en sund livsstil, hvor du får masser af motion og indtager gode næringsstoffer og vitaminer, så vil du også opleve at have mere overskud i hverdagen, end hvis du blot fylder dig med tomme kalorier. Derfor kan det godt betale sig at fokusere på at spise sundt og varieret, og derudover er det enormt vigtigt, at du får motion.

Motion er guf for den trætte studiehjerne, og selvom du måske synes, at det er svært at få presset motion ind i den i forvejen fyldte kalender, er det altså alligevel det værd. Mange studerende har den fordel, at cyklen i forvejen er deres primære transportmiddel, og gælder det også dig, får du altså automatisk motion hver eneste dag, når du skal til og fra studiet.

Cykler du derimod slet ikke, eller har du bare ikke særlig langt til og fra skole, er det fornuftigt at få lagt motion ind i programmet på anden vis. Det behøver ikke at være hver eneste dag, og det behøver heller ikke at være i mange timer, men sørger du eksempelvis for at få løbet en tur nogle gange om ugen eller går du til dans eller badminton, vil du uden tvivl opleve, at du får meget mere energi, end hvis du ligger derhjemme på sofaen så meget af din tid som muligt.

Desuden er det meget nemmere at få styr på opgaverne eller læsningen, når du har et klart hoved efter en frisk løbetur eller cykeltur, så der er flere fordele ved at dyrke motion og generelt holde sig sund og rask.

Prioriter din søvn

Søvnposten er ofte den, der bliver skåret i først, når man er presset på studierne. Så får man lige pludselig kun sovet 4-5 timer hver nat, og det er langt fra nok, når man stadig er ung. Selvom man ofte hører myten om, at det netop er, imens man er ung, man kan holde til de sene nætter kombineret med tidlige morgenstunder, er det dog stadig blot en myte. Faktisk forholder det sig sådan med søvn, at jo ældre man bliver, des mindre har man brug for. Det vil sige, at som ung studerende, hvor du stadig befinder dig i den første tredjedel af dit liv, har du altså brug for mere søvn, end du måske lige går og tror. 

Sover du ikke nok, vil du naturligt nok blive træt og uoplagt, og det skader din evne til at koncentrere dig og performe, når det kommer til eksempelvis studierne. Det kan dog også have mere fatale konsekvenser end som så, for faktisk kan din hjerne ligefrem skrumpe ind, hvis ikke du sover nok. Det skriver iilvid.dk i deres artikel. De skriver også, at der naturligvis er forskel på ens individuelle søvnbehov, men der er altså tilsyneladende en kobling imellem for lidt – eller dårlig – søvn og tykkelsen på hjernebarken i pandelapperne.

Udover at du skal sove nok, er det selvfølgelig heller ikke irrelevant, hvor godt du sover. Derfor kan det godt betale sig at investere både noget tid og nogle penge i en god seng, som sikrer dig den mest optimale nattesøvn i forhold til dine behov og præferencer. Vil du finde den perfekte seng, kan du læse denne artikel hos Forbrugsguiden.dk, hvor de stiller skarpt på netop senge. Ellers gælder det blot om at komme ud at prøve nogle forskellige madrasser og topmadrasser af, så du kan finde ud af, hvad du finder mest komfortabelt.

Skab overblik i hverdagen

Udover disse tips, der kan være med til at sikre dig overskud og energi i hverdagen, kan det altså også være en hjælp, hvis du sørger for at give dig selv et godt overblik. Det skal forstås på den måde, at hvis du eksempelvis er god til at få skrevet dine aftaler i en kalender, behøver du ikke at bruge energi på at gå og huske dem.

Det kan derfor godt betale sig at danne dig et overblik over forskellige aftaler, møder og skolerelaterede arrangementer, så du er sikker på, at du ikke glemmer noget. Derudover kan det være rigtig fornuftigt at have notesblokke til at ligge rundt omkring, så du hurtigt kan skrive små påmindelser til dig selv. Sidder du så i sofaen og kommer pludselig i tanke om, at du egentlig skal huske at få ringet til din internetudbyder, er det smart, at du bare kan gribe en notesblok på sofabordet og skrive det ned. Så behøver du ikke længere at bruge hjernekapacitet på at huske det.

Et andet godt middel til at sikre overblik i hverdagen er at lave madplaner og indkøbslister. Er der altid styr på, hvad du skal have til aftensmad, behøver du ikke at gå at tænke på dét, og så kan du i stedet bruge din energi på andre ting – for eksempel studiebøgerne.

Der er altså masser af måder, hvormed du kan skabe mere overblik i hverdagen, og når du har et godt overblik, bliver du ikke i lige så høj grad stresset, som hvis du skal huske på en million forskellige ting og derudover også skal handle og få planlagt et eller andet til aftensmad. Så bruges din hjerneaktivitet dér, hvor der faktisk er brug for den.