S�dan laver du en social media strategi


Der er n�ppe nogen, der i dag kommer uden om at bruge de sociale medier, hvad enten det er til privatlivet eller i den professionelle sf�re.

For virksomheder er der ekstraordin�r v�rdi i at vide hvordan, hvorn�r og hvorfor man �nsker at positionere sig p� de sociale medier med en social media strategi. En strategi for dig selv og din selvpromovering p� internettet kan dog ogs� hj�lpe dig til at f� et reelt job, hvor du arbejder med sociale medier.

Trin for trin

De sociale medier er for virksomheder et virtuelt butiksvindue, hvor virksomheder kan pleje deres forhold til eksisterende kunder samt indhente nye, potentielle kunder. For at tiltr�kke sig opm�rksomhed, bliver man ogs� n�dt til at g�re en indsats. Med en strategi for de sociale medier planl�gger du alt det, du gerne vil opn� og bruger strategien som rygrad for de handlinger, du udf�rer og de ideer, du s�tter i verden. 

  • Tag et kig p�, hvad du g�r p� de sociale medier i dag. Hvilke platforme opererer du p� og hvilken type af indhold deler virksomheden? Hvor ofte udsender i indhold? Skriv det ned. Du skal nemlig bruge det til at sammenligne med andre og din fremtidige performance.
  • Hvad laver dine konkurrenter egentligt p� de sociale medier? Tag et kig ud af boksen og find ud af, hvad der virker for andre.
  • Neds�t nye m�l, der passer til det, virksomheden �nsker at opn�. Det kan v�re flere f�lgere, st�rre oms�tning, h�jere kundeloyalitet eller noget helt andet. Du kan f�lge S.M.A.R.T-modellen til at neds�tte dine m�l.
  • N�r du har m�lene p� plads, og ved hvordan de sociale medier har performet indtil nu, kan du nedf�lde nye m�l. M�l p� de sociale medier er typisk et vist antal f�lgere, engagements, impressions eller klik. Husk en tidsramme, s� m�let bliver h�ndgribeligt.
  • Lav et missionsstatement til dine sociale medier. Du kan printe det ud og h�nge det et sted, hvor du ser det hver dag.
  • Forst� dine f�lgere. P� de fleste sociale medier kan du se dine f�lgeres demografiske oplysninger. N�r du ved, hvem du taler til, kan du nemlig lave det bedst optimerede indhold p� dine sociale medier.
  • Lav en indholdsplan og s�rg for at udsende veludarbejdet og gennemt�nkt indhold kontinuerligt.

Andre gode r�d

Husk, at det er normalt at lave fejl. Den f�rste periode vil derfor v�re en testperiode, hvor du finder ud af, om den research du har lavet, er grundig nok, og om det indhold, du producerer, er relevant og drivende nok.

Hvis ikke selv du kan lave grafikker, findes der masser af guides p� internettet, der kan hj�lpe dig godt p� vej. Der findes ogs� et utal af services, som Canva, hvor du med drag-and-drop kan kreere dine egne grafikker til dit indhold.

At lave, vedligeholde og udf�re din strategi p� de sociale medier, skal selvf�lgelig ikke tage hele din arbejdsdag. Du kan derfor samle det hele under �t tag og bruge forskellige former for software til udarbejdelse, planl�gning og postering samt indsamling af data om dine opslag.